KPN stopt met ISDN
In 2019 stopt KPN met ISDN. Iedereen die nu een ISDN-telefoonabonnement heeft, moet op tijd overstappen naar een andere dienst. Dit geldt ook voor 60% van de tandartspraktijken.
Het voordeel van ISDN (Integrated Services Digital Network) was altijd dat meerdere telefoonnummers tegelijkertijd op één lijn gebruikt konden worden, en dat je kon bellen en internetten op hetzelfde moment. Dit maakte ISDN in de jaren ’90 erg populair. Veel providers maakten – en maken – hiervoor gebruik van het netwerk van KPN.
ISDN is overbodig
Door de komst van breedband internet via ADSL en via de kabel is ISDN langzaam maar zeker overbodig geworden. Het koperen netwerk van KPN – waarover analoge en ISDN-telefonie gaat – is niet langer nodig voor snel internet en bellen met meerdere nummers tegelijk.
Toch hebben veel bedrijven nog een ISDN-aansluiting, ook 60% van de tandartsen. Deels uit gemak: ‘het doet het goed dus waarom zou ik overstappen op iets anders?’ En deels uit onbekendheid met andere technieken. En telefoonkosten horen vaak bij de vaste lasten die er gewoon bijhoren, dus daar wordt vaak niet naar omgekeken.
Overstappen op VoIP
Overstappen op een relatief nieuwe techniek als VoIP loont. VoIP staat voor Voice over IP, en houdt in dat je belt over een internetaansluiting of via een intranetwerk. Een speciaal telefoonnetwerk is niet nodig. Zakelijk bellen via VoIP is interessant omdat je tot wel 70% kunt besparen op je telefoonkosten. En: de kwaliteit van het geluid is een stuk beter; het is mogelijk om in HD te bellen, een heel hoge geluidskwaliteit.
VoIP heeft meer voordelen dan alleen de kostenbesparing. Je kunt er namelijk méér mee dan bellen op de traditionele manier. Zo kan je overal waar je internet hebt, bellen met het zakelijke telefoonnummer, inkomend en uitgaand. En bij VoIP-aansluitingen zijn vaak ook functionaliteiten mogelijk die bij een professionele telefooncentrale horen, zoals voicemail en doorschakelingen.
Waarom stopt ISDN?
ISDN en PSTN zijn relatief dure diensten. De reden waarom nog zoveel bedrijven bellen via ISDN of PSTN, is vermoedelijk doordat dit vaste kosten zijn in de administratie, net als gas en licht. Ze vallen niet op, tenzij je bewust gaat uitrekenen wat je kunt besparen door over te stappen op een alternatief.
VoIP-dent
Compudent biedt nu VoIP voor tandartspraktijken: VoIP-dent. Dit betekent onbeperkt bellen naar vast en mobiele nummers in Nederland met je eigen vertrouwde telefoonnummer via internet. De looptijd is een jaar, en is per maand opzegbaar.
Hét grote voordeel van VoIP-dent is dat Compudent het koppelt aan Simplex en Exquise, de systemen waarmee u waarschijnlijk al werkt. U kunt vanuit uw patiëntenkaart direct uw patiënten bellen. Dus u bespaart niet alleen fors op uw telefoniekosten, u wint ook veel aan gemak.
Waarom overstappen naar VoIP?
De laatste jaren zijn de tarieven van telefonie sterk gedaald. Internetdiensten zoals Voice over IP hebben hun succes al een aantal jaren bewezen en is minstens zo stabiel als ISDN. Bovendien heeft VoIP veel voordelen ten opzichte van ISDN. We noemen er een paar:
1. Besparen
ISDN is duur. Overstappen naar VoIP gaat je daarom in vrijwel
alle gevallen geld besparen.
2. Nummerbehoud
Bij het overstappen naar VoIP houd je altijd je eigen telefoonnummer.
3. Veel extra functionaliteiten
Welke telefooncentrale functies ben je gewend?
Doorschakelen, keuzemenu of welkomsttekst?
Al deze functies krijg je er gratis bij, plus nog veel meer!
4. Een specialist op belafstand
Is er iets kapot in je telefooncentrale? Dan moet er al gauw een monteur langskomen,
met bijbehorende dure uurtarieven.
Is er iets mis met je VoIP? Dan bel je gewoon onze helpdesk en word je meteen geholpen.
We kunnen vrijwel alles op afstand repareren, zonder extra kosten. Service van de zaak!
5. Andere internetdiensten
Eenmaal overgestapt op VoIP, is de stap naar andere diensten over internet gemakkelijk gemaakt.
Wat dacht je van pinnen, camerabeveiliging of Back-up online?
Allemaal slimme diensten die jouw werk een stuk makkelijker zullen maken.